Parisliler SUV araçların park ücretinin 3 katına çıkmasına ‘evet’ dedi
Paris referandumuna katılanların yüzde 54,55’i Paris plakası olmayan SUV’lar için park ücretinin üç katına çıkarılmasına “evet” dedi.
Fransa’nın başkenti Paris vatandaşları, küresel ısınmayla mücadele kapsamında başkentte SUV başta olmak üzere SUV araç sayısının azaltılması teklifini kabul etti.
Referanduma katılanların yüzde 54,55’i Paris plakası olmayan SUV’lar için park ücretinin üç katına çıkarılmasına “evet” dedi.
Yakında uygulamaya konulacak yeni park tarifesine göre, Paris sokaklarında bir SUV park etmenin maliyeti saat başına 18 avro olacak.
Referanduma katılım düşük
Paris Belediyesi’nin başkentin 39 merkezinde düzenlediği referanduma katılım oldukça düşük oldu.
Katılım yüzde 5,7’yi aşmazken, 1,3 milyonu aşkın seçmenden yalnızca 78 bin 121’i oy kullandı.
Sosyalist belediye başkanı Anne Hidalgo’nun fosil yakıtlara karşı aldığı bu önlemle birlikte, şehir dışından gelen büyük motorlu taşıtlar, sokaklara park etmek için üç kat ücret ödemek zorunda kalacak.
Hidalgo, sosyal medya paylaşımında “SUV’ların Paris’in dar sokaklarında çok fazla yer kapladığını, çevreyi çok fazla kirlettiğini, sağlığı ve gezegeni tehdit ettiğini ve küçük arabalara göre daha fazla trafik kazasına neden olduğunu” savundu.
Yeni uygulama hangi SUV araçlar için geçerli olacak?
Kentin önerilen otopark ücreti artışı, şehir dışında bulunan, ağırlığı 1,6 ton veya daha fazla olan fosil yakıtlı veya hibrit SUV’lar ve tamamen elektrikli olması halinde 2 ton veya daha fazla ağırlığa sahip SUV’lar için geçerli olacak.
Bisiklet kullanımını teşvik eden Paris Belediyesi, şehir ve banliyölerindeki ana bisiklet yollarının sayısını artırmak ve mevcut yolları 2026 yılına kadar daha güvenli hale getirmek için 180 milyon euroluk bir bütçe ayırdı.
Paris’in SUV tarzı araçlara savaş ilan etmesinin bir diğer nedeni de dünya çapında bu tür araçların sayısının 2010’dan bu yana neredeyse yedi kat artarak 330 milyona ulaşması.
Uluslararası Enerji Ajansı’nın 2023 raporuna göre bu araçlar, tipik bir orta boy arabaya göre yaklaşık %20 daha fazla yakıt tüketiyor ve Brezilya’nın 2022’deki toplam emisyonunun yaklaşık iki katı kadar karbondioksit (CO2) emisyonuna neden oluyor.
Yirmi yıllık proje
Paris’te büyük motorlu araçların şehre girmesini engellemeye yönelik ilk girişim 20 yıl önce başladı.
Ancak proje, sürücü derneklerinin muhalefeti nedeniyle 2005 yılında rafa kaldırıldı.
Bu tarihten 2007 yılına kadar aktivistler, çevreyi kirleten araçların lastiklerinin havasının indirilmesi için bir kampanya başlattı.
Son yıllarda “The Tire Extinguisher” adlı İngiliz çevre grubu, SUV tipi araçların lastiklerini patlatarak kampanyayı başka bir boyuta taşıdı.